14 stycznia 2019

Krótka laurka dla Pawła Adamowicza

Z prezydentem Pawłem Adamowiczem spotkałem się kilka razy przy okazji różnych wydarzeń. 3 razy gratulował mi za przeproszeniem "jakiś pierdół" (awanse, nagrody w pracy, zwykłe sąsiedzkie sukcesiki).  Nie były to spotkania face-to-face, ale z drugiej strony trochę się tak czułem bo Paweł Adamowicz organizował np."czaty na facebooku" gdzie każdy mógł zadać pytanie. Słyszałem go tyle razy, że czułem, że go znam. Był zawsze blisko mieszkańców.

Konferencja Wspólne Podwórko

Odszedł bardzo znaczący i wielki dla historii miasta prezydent. Porównuję go nadburmistrza Leopolda von Wintera, który także rządził długo. Winter z zapyziałego miasteczka prowincjonalnego uczynił Gdańsk miastem nowoczesnym. Adamowicz przyczynił się do tego, że Gdańsk ostatecznie wyszedł z PRL. Podobnie jak Winter nie bał się trudnych, przełomowych decyzji. Winter zasypał fosy miejskie i zburzył bastiony, ale dzięki temu miasto otworzyło się i rozlało poza średniowieczny i nowożytny obrys murów i bastionów. Prawdziwym skokiem była także sieć kanalizacyjna, która realnie przedłużyła życie gdańszczan. Pawłowi Adamowiczowi zawdzięczamy skok Gdańska w XXI wiek. Szybkie połączenia samochodowe, obwodnice, tunel pod Martwą Wisłą, do tego ikoniczne budynki takie jak Europejskie Centrum Solidarności, Teatr Szekspirowski czy Muzeum II Wojny Światowej. To są na prawdę potężne inwestycje, które zupełnie zmieniły charakter naszego miasta. Tak jak na panowanie Wintera można patrzeć z wielu stron (np. stosunek do Polaków) tak i do czasu rządów Pawła Adamowicza można mieć uwagi. Chyba jednak warto je w tej chwili odłożyć na bok. Mam nadzieję, że Paweł Adamowicz nigdy się na mnie nie zdenerwował (pamiętam jego komentarz do mnie na fb w stylu: "Jest Pan w błędzie!"...

Zauważyłem też u naszego zamordowanego prezydenta zmianę. W mojej ocenie był coraz bardziej demokratyczny, co widać choćby po edycjach budżetu obywatelskiego, którego kiedyś był przeciwnikiem. Także po panelach obywatelskich. Mam już w głowie osobiste spacery lub wycieczki rowerowe szlakiem Adamowicza. Bo jest co oglądać i co zwiedzać.

Szkoda, że nie będzie już okazji posprzeczać się z Naszym prezydentem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję za komentarz.

.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...